Publications

Bills, D. B., & Van De Werfhorst, H. G. (n.d.). Workplace Training from the Sociological Perspective. In K. Brown (Ed.), The Cambridge Handbook of Workplace Training and Employee Development. (pp. 626–644). Cambridge: Cambridge University Press.
Bol, T., & Van De Werfhorst, H. G. (2016). Measuring Educational Institutional Diversity: Tracking, Vocational Orientation and Standardisation. In A. Hadjar & C. Gross (Eds.), Education Systems and Inequalities. International Comparisons. (pp. 73–93). Bristol: Policy Press.
Checchi, D., & van de Werfhorst, H. G. (2018). Policies, skills and earnings: how educational inequality affects earnings inequality. Socio-Economic Review, 16(1), 137–160. https://doi.org/10.1093/ser/mwx008
Dronkers, J., & Van de Werfhorst, H. G. (2016). Meritocratisering in schoolloopbanen in Nederland. In P. De Beer & M. Van Pinxteren (Eds.), Meritocratie. Op weg naar een nieuwe klassensamenleving? (pp. 25–43). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Forster, A. G., Bol, T., & van de Werfhorst, H. G. (2016). Vocational Education and Employment over the Life Cycle. Sociological Science, 3, 473–494. https://doi.org/10.15195/v3.a21
Kalmijn, M., & Werfhorst, H. G. van de. (2016). Sibship Size and Gendered Resource Dilution in Different Societal Contexts. PLOS ONE, 11(8), e0160953. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0160953
Mijs, J., & Van De Werfhorst, H. G. (2016). Het onderwijsstelsel en kansengelijkheid: op zoek naar een meritocratie. In B. Eidhof, M. Van Houtte, & M. Vermeulen (Eds.), Sociologen over onderwijs. Inzichten, praktijken en kritieken. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Munniksma, A., Dijkstra, A. B., Van der Veen, I., Ledoux, G., Van De Werfhorst, H. G., & Ten Dam, G. (2017). Burgerschap in het voortgezet onderwijs. Nederland in vergelijkend perspectief. Amsterdam. Retrieved from http://iccs-nederland.nl
Scheeren, L., van de Werfhorst, H. G., & Bol, T. (2018). The Gender Revolution in Context: How Later Tracking in Education Benefits Girls. Social Forces, 97(1), 193–220. https://doi.org/10.1093/sf/soy025
Van De Werfhorst, H. G. (Ed.). (2015). Een kloof van alle tijden. Verschillen tussen lager en hoger opgeleiden in werk, cultuur en politiek. Amsterdam: Amsterdam University Press. Retrieved from https://www.aup.nl/en/book/9789089647498/een-kloof-van-alle-tijden
Van de Werfhorst, H. G. (2017). Gender Segregation across Fields of Study in Post-Secondary Education: Trends and Social Differentials. European Sociological Review, 33(3), 449–464. https://doi.org/10.1093/esr/jcx040
Van De Werfhorst, H. G. (2017). The art of asking questions, and why scientists are better at it. In B. De Graaf, A. Rinnooy Kan, & H. Molenaar (Eds.), The Dutch National Research Agenda in Perspective. A Reflection on Research and Science Policy in Practice. (pp. 137–145). Amsterdam: Amsterdam University Press.
Van De Werfhorst, H. G. (2017). Gender, socio-economic background and the choice of fields of study in the Netherlands. In R. Arviv-Elyashiv, Y. Feniger, & Y. Shavit (Eds.), A Chance for a Change? Theory and Research on Equality of Educational Opportunity. Tel Aviv: Mofet.
Van De Werfhorst, H. G. (2018). Early Tracking and Socioeconomic Inequality in Academic Achievement: Studying Reforms in Nine Countries. Research in Social Stratification and Mobility, In Press.
Van De Werfhorst, H. G., & Dronkers, J. (2016). Twee kanten van de meritocratie: trends in nominale en positionele ongelijkheid. In P. De Beer & M. Van Pinxteren (Eds.), Meritocratie. Op weg naar een nieuwe klassensamenleving? (pp. 45–63). Amsterdam: Amsterdam University Press.
van de Werfhorst, H. G., & Heath, A. (2018). Selectivity of Migration and the Educational Disadvantages of Second-Generation Immigrants in Ten Host Societies. European Journal of Population. https://doi.org/10.1007/s10680-018-9484-2